Subject: Bibliotek bara på nätet
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 21 Nov 2007 08:38:07 +0100

Ibland blir man bara oerhört trött över hur
långsamt utvecklingen och anpassningen till
den digitala världen går här i landet med ett
strålande undantag, DOAJ i Lund. Länk-
skafferiet i Mölndal tillhör mina favoriter och
skulle kunna utvecklas till en nationell bas och
resurs. Jag lyfter på hatten för eldsjälen Bert
Hoflund som dragit och drar det tunga lasset.
Var är ni andra?

http://bibliotek.molndal.se/webbkatalog/general.htm

Sedan nätet slog igenom i mitten på 90-talet har
utvecklingen gått rasande fort.

T.o.m. biblioteken har påverkats  dock bara
marginellt. Visserligen har dyra tidskriftspaket
köpts in samtidigt som man avbeställt tusentals
unika tidskrifter. Vi är alla väldigt lika idag.

Men vi har kvar vårt kära klassifikationssystem
till stor glädje för det globala forskarsamhället.
Vi vet alla hur svenska krusbär smakar.

Vi har alla våra lokala kataloger och våra
it-avdelningar växer och frodas.
Vi vet alla hur det borde vara och struntar i
vad andra gör dock irriterande att det är det
sista som används av våra användare.

Trots att Projekt Runeberg i Linköping under
Lars Aronssons ledning redan i december
1992 började lägga ut litteratur på nätet så
har ytterst lite gjorts inom biblioteksvärlden
för att tillgängliggöra samlingar och nätresurser.

http://runeberg.org/

Titta bara på den här tyska listan över digitaliserade
äldre pedagogiska tidskrifter. Hur länge kommer
det att dröja innan vi har en motsvarande?
20-30 år? Inte orimligt när man betänker det
ointresse och brist på initativ som präglat vår
profession.

http://www.bbf.dipf.de/retro-digit1.htm

Rätta mej om jag har fel. Vad är det vi egentligen
åstadkommit på egen hand förutom att försöka
hindra utvecklingen genom ett evigt utredande som
bara leder till ytterligare utredande. Konferenser som
bara leder till ytterligare konferenser. Projekt som
bara leder till ytterligare projekt. Grupper skapas som
bara leder till ytterligare grupper.

Jan

--

Jan Szczepanski