Subject: SV: [BIBLIST] Behöver hjälp med Marc21
From: Eva Crantz <[log in to unmask]>
Date:Tue, 6 Nov 2007 16:49:37 +0100

Hej,
För monografiserier gäller att man som regel inte lägger in redaktörer enligt Katalogiseringsregler för Svenska bibliotek (KRS) Kap. 12.1F3 (se under Katalogisering på Biblioteksföreningens hemsida - där finns den senaste översättningen av det reviderade kap. 12).
Om man absolut vill ha med redaktören lägger man till en anmärkning om det, och om redaktören ska vara sökbar under sitt namn, så är det fält 700 som gäller, med funktionskod "edt" i delfält 4 för redaktör. Se Formathandboken, avsnittet Funktionskoder under Kodförteckningar på första sidan.

Citat ur KRS kap. 12:

"12.1F3. Redaktörer

a) Seriella resurser. Uppgifter om personer som redigerar seriella resurser återges ej som upphovsuppgift. Om en uppgift om redaktör bedöms som nödvändig av den katalogiserande institutionen, återges den i en anmärkning (se 12.7B7.1).

La cause du peuple [AMT]
Anm.: Grundad, red. och utg. av Jean-Paul Sartre

R.L.C's museum gazette [AMT]
Anm.: Sammanställd och utgiven av Richard L. Coulton med hjälp av frivilliga medarbetare"

Med vänlig hälsning

Eva Crantz
Bibliotekarie
Kungl. biblioteket. Nationalbibliografin