Subject: Behöver hjälp med Marc21
From: Sara Lundström <[log in to unmask]>
Date:Tue, 6 Nov 2007 15:54:42 +0100

Hej katalogiseringskunniga!

Jag sitter och försöker ffg katalogisera i Marc21, och har ett problem. Jag letar efter rätt
fält/delfältskod för att denotera specifika typer av upphovsmannaskap (t ex översättare,
illustratör, redaktör osv), men lyckas inte. Jag har ett minne av att jag hört "någonstans"
att man ska kunna göra detta, men det närmaste jag kan finna i Libris formathandbok
(där man ju tyvärr inte kan söka efter enskilda ord) är 700a. Är det detta som ska
användas för alla övriga upphovsmän (som inte går in under 245c, alltså)? Om inte,
vilket fält är det som gäller?

Mer specifikt är jag här ute efter att indikera redaktör för monografiserie, men jag är
ärligt talat väldigt osäker på vilka principer som gäller för serier "nuförtiden." Finns det
någonstans en uppställning över de viktigaste skillnaderna rent allmänt mellan gamla
Marc och Marc21, och var kan man i sådana fall få tag på den? Jag har letat på KB:S
och Biblioteksföreningens hemsidor men inte hittat något som kan vara till hjälp.
Hoppas på bistånd från er rutinerade kollegor!

Med vänlig hälsning
Sara Lundström