Subject: Re: 2 miljoner poster i det europeiska digitala biblioteket om ett år! Staden ä r temat
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 30 Nov 2007 14:50:17 +0100

Jan Szczepanski wrote:

> Enligt pressmeddelande från EU som kom igår:
>
> [...] A European digital library foundation has recently been
> created. This formalises the agreement of European archives,
> museums, audiovisual archives and libraries to work together and
> to provide a common access point to Europe's cultural heritage
> online.

Vilka svenska institutioner ingår i detta, och exakt vilka avtal
har de ingått?  Finns det offentliga handlingar att hämta ut?
Vilket ansvar kan utkrävas av denna nya organisation?  Vilka har
valt att ställa sig utanför?

Ordet "foundation" är väldigt tvetydigt i internationella
sammanhang.  Exakt vilken sorts organisation är det som har
skapats?  Under vilket lands lagar är den inregistrerad?  Vilket
organisationsnummer har den?

Att döma av pressmeddelandet, är detta inte alls en sammanslutning
underifrån på initiativ av institutioner, utan tvärt om ett skal
som tryckts ned på dem ovanifrån av kommissionären Reding.
(Annars skulle ju exempelvis pressmeddelandet ha kommit ifrån den
nya organisationen och inte från europa.eu.)  Hon vill ge skenet
av att nu är alla överens.  Jo, det kan vi ju inbilla oss.

Jag googlade efter "European digital library foundation" och
hittade ingenting.  Ursäkta om jag är alldeles för källkritisk,
men utan källor kan jag omöjligen dokumentera detta i Wikipedia.

Jämför exempelvis med www.cenl.org där det klart och tydligt
framgår "The Conference of European National Librarians (CENL) is
a foundation under Dutch law".  Det är tydligt och förståeligt,
men Redings pressmeddelande är inte begripligt.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])