Ang: [BIBLIST] Sv: [BIBLIST] Ang. [BIBL IST] kvällstidn ingar?

Jimmy Gärdemalm <[log in to unmask]>

Mon, 17 Oct 2005 16:46:26 +0200

text/plain

Vilken annan tidning i detta land har publicerat och publicerar alltjämt artiklar (långa) av till exempel Eduard Said, Ben Jelloum, Eduardo Galeano, John Pilger, Harold Pinter (före Nobelpriset) än Aftonbladet? Skippa gärna Aftonbladet och Expressen, men gör det utan att påstå att det är "smörja ...under lågvattensmärket" som ovanstående författare låter publicera. Och tänk om det är så att läsarna intresserar sig för andra sidor i tidningen än de som bibliotekspersonal uppbarligen har fokus på?

Jimmy Gärdemalm
Norrbottens länsbibliotek
971 79 Luleå
tel 0920 - 29 35 62
mobil 070 - 589 35 62
fax 0920 - 29 40 62
www.norrbottenslansbibliotek.nu
"Libraries were ahead of everyone, including the CIA", said Stanford s Keller.
NYT 2005-08-03

Hej!
Har ryktesvis hört att även Falkenbergs folkbibliotek övervägt att upphöra med Aftonbladet och Expressen förutom då Lysekil. En utmärkt idé eftersom tryckfriheten alltid används som standardargumentet för att prångla ut vilken smörja som helst. Inte heller kan man anföra att det handlar om svåröverkomliga tidningar med begränsad spridning. Det har alltid varit bibliotekens roll och skyldighet att kvalitetsbedöma inköpen och egentligen ingenting att be om ursäkt för. Bägge tidningarna ligger en bra bit under lågvattenmärket.
Bästa hälsningar
Sven Forsman
SU/Sahlgrenska, Kliniska centralbiblioteket
Blå stråket 5
413 45 Göteborg
tel. 031-342 2638
fax 031-415702