Re: Kvällstidningar på biblio tek

Lars Aronsson <[log in to unmask]>

Fri, 21 Oct 2005 12:57:58 +0200

TEXT/PLAIN

Ulf Larsson wrote:

> Jaha. Szczepanski gör en djupdykning i den västkustska själens mörka djup.

Upplysningen att Jan Szczepanski var östgöte kom som en nyhet för
mig. Utifrån stavningen hade jag gissat på polack, men det finns
faktiskt en koppling.

Själv är jag född i Örebro i den församling som fått namn efter
reformatorn Olaus Petri och när jag kom till Linköping för att
studera för tjugo år sedan märkte jag att något var annorlunda
här. Stadens centralpunkt är katedralen, något som Örebro saknar.
Redan detta är märkligt att Sveriges reformator inte har fått en
katedral och biskopsstol inrättad i sin hemstad. Men det ligger
faktiskt i sakens natur. Reformationen gick ut på att plocka av
kyrkan ståt och prakt. Detta är fullföljt i Örebro.

Men Linköpings domkyrka tronar stolt på en höjd och vänder ryggen
åt Stångån där den kanske viktigaste händelsen i Linköpings
historia timade, nämligen nederlaget i slaget vid Stångebro 1598.
Från stadens sida kom den polsk-svenska armén, trogen den legitime
kungen Sigismund. Från Norrköpingshållet kom den uppsvenska
revoltören hertig Karl, sedermera Karl IX. Sverige vann slaget
och staden förlorade. Men Linköping är fortfarande i själen
katolskt, tillsammans med Vadstena, Vreta Kloster och Skänninge.
Man grämer sig i tystnad över att Uppsala Universitetsbibliotek
fortfarande inte har återbördat bokskatterna från klostren i
Alvastra och Vadstena. De prålar med lånta fjädrar.

Kulturgränsen går fortfarande i Stångån och Motala ström.
Motala, Finspång, Norrköping och Kalmar kanske räknas till det
Sverige som styrs från Svealand, men östgötaslätten är en bit av
Europa, där banden går till Rom snarare än det där hedna Uppsala.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])