Subject: Kvällstidningar på bibliotek
From: "Jan Szczepanski. Goteborgs Univ Bibl" <[log in to unmask]>
Date:Thu, 20 Oct 2005 13:56:41 +0200

För trettio år sedan diskuterades livligt Göteborgs stadsbiblioteks
policy att inte tillhandahålla Enid Blytons böcker på bibliotekshög-
skolan i Borås. Vi var alla uppvuxna på femböckerna, Biggles och
Kitty så vi tyckte det var märkligt att böcker som vi älskade och i
många fall varför vi ville bli bibliotekarier inte fanns där eller på
filialerna.

Min frisör berättade nyligen att hon besökt samma stadsbibliotek
och märkligt nog inte hittat en enda bok av Barbara Cartland. Men
det slutade lyckligt eftersom hon lyckades komma över några jätte-
billigt på ett antikvariat.

Jag lyssnade på ett föredrag under humanistdagarna för några år
sedan av historieprofesssorn Christer Winberg. Han försökte bevisa
att det fanns en speciell västsvensk identitet som skillde sig från
den rikssvenska. Jag minns inte hur han fick ihop det men några
fakta minns jag och det var att självmordsfrekvensen var högre och
en gammaldags religiositet var starkare. Ta bara kvinnoprästmot-
ståndet idag och förbudet mot gardiner och dans och alla kvinnor
skulle bära hucklen.

Det kanske är detta lutheranska arv som gör att man gillar förbud
av kvällstidningar och annan folklig litteratur här på västkusten?

Själv är jag östgöte, guske lov.

Jan

Jan Szczepanski
Förste bibliotekarie