Subject: RE: [BIBLIST] Re: [BIBLIST] Rädda högerböc kerna?
From: mikael vikman <[log in to unmask]>
Date:Sun, 17 Oct 2004 16:27:51 +0200

Jag tycker att Johan Ehrenberg har skrivit ett läsvärt inlägg i Etc. vad
gäller denna debatt.

http://www.etc.se/radikala/templates/template_89.asp?number=46612

/mikael vikman

&gt;From: Anders Söderbäck &lt;[log in to unmask]&gt;
&gt;Reply-To: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services
&lt;[log in to unmask]&gt;
&gt;To: [log in to unmask]
&gt;Subject: [BIBLIST]              Re:      [BIBLIST] Rädda högerböckerna?
&gt;Date: Sun, 17 Oct 2004 14:24:09 +0200
&gt;
&gt;Jag tycker det är intressant att idén &quot;köp på efterfrågan&quot;
snarare
&gt;är en
&gt;högeridé än en vänsteridé, och att det alltså är denna högerliberala
&gt;marknadsanpassning som medför sämre representation av
&gt;högerlittaratur...
&gt;Norberg och Wallace faller liksom på eget grepp, och vad jag minns
&gt;använder
&gt;de också ganska traditionella &quot;vänsterbegrepp&quot; som
'systematisk' och
&gt;'strukturell' för att kritisera övervikten av
&quot;vänsterlitteratur&quot;.
&gt;
&gt;Jag tror att det bästa sättet att öka representationen av
&gt;&quot;högerböcker&quot; på
&gt;svenska folkbibliotek är att höja bibliotekariernas månadslöner med
&gt;10-15000
&gt;kr.
&gt;
&gt;
&gt;
&gt;
&gt;
&gt;
&gt;----- Original Message -----
&gt;From: &quot;Ingrid Atlestam&quot;
&lt;[log in to unmask]&gt;
&gt;To: &lt;[log in to unmask]&gt;
&gt;Sent: Friday, October 15, 2004 12:31 PM
&gt;Subject: [BIBLIST] Rädda högerböckerna?
&gt;
&gt;
&gt;&gt;Äntligen en riktig fråga?
&gt;&gt;Var det bra så?
&gt;&gt;Den som tiger samtycker?
&gt;&gt;Tycker alla biblistare att Timbro-undersökningen om bibliotekens
&gt;&gt;vänstervridning är ok, har ni börjat hamstra &quot;högerböcker&quot;
för att
&gt;&gt;döva
&gt;&gt;ett
&gt;&gt;dåligt samvete? Varför ingen debatt här på listan när hela
&gt;&gt;yrkeskåren
&gt;&gt;drabbas av en rak höger, knock-out? Visst kan metod, syfte och
&gt;&gt;debattnivå
&gt;&gt;ifrågasättas, läs t ex inläggen på den norska motsvarigheten till
&gt;&gt;BIBLIST,
&gt;&gt;men nog är det värt en seriös debatt, Nog finns det mycket att
&gt;&gt;ompröva vad
&gt;&gt;gäller vårt sätt att köpa. Vart leder egentligen de senaste årens
&gt;&gt;allena
&gt;&gt;saliggörande budskap &quot;köp på efterfrågan&quot;? Varför har
nästan inget
&gt;&gt;bibliotek hittat Hamiltons bok bara därför att den är utgiven av
&gt;&gt;Ohlininstitutet? Har sambindningen något ansvar för att bevaka hela
&gt;&gt;utgivningen? &quot;Att motverka kommersialismens negativa
verkningar&quot;
&gt;&gt;innebär
&gt;&gt;det just nu att köpa &quot;högerböcker? Hur har ni det på
dagspressidan
&gt;&gt;, hur
&gt;&gt;många vänstertidningar?
&gt;&gt;I senaste numret av SKTF-tidningen , nr 16, finns en artikel som
&gt;&gt;tar upp
&gt;&gt;en
&gt;&gt;del av de trådar som kan vara värda att nysta i .
&gt;&gt;Kom igen!
&gt;&gt;Ingrid Atlestam
&gt;&gt;bibliotekarie
&gt;&gt;Göteborg