Subject: Re: [BIBLIST] Rädda högerböckerna?
From: Anders Söderbäck <[log in to unmask]>
Date:Sun, 17 Oct 2004 14:24:09 +0200

Jag tycker det är intressant att idén "köp på efterfrågan" snarare är en
högeridé än en vänsteridé, och att det alltså är denna högerliberala
marknadsanpassning som medför sämre representation av högerlittaratur...
Norberg och Wallace faller liksom på eget grepp, och vad jag minns använder
de också ganska traditionella "vänsterbegrepp" som 'systematisk' och
'strukturell' för att kritisera övervikten av "vänsterlitteratur".

Jag tror att det bästa sättet att öka representationen av "högerböcker" på
svenska folkbibliotek är att höja bibliotekariernas månadslöner med 10-15000
kr.