Subject: SV: [BIBLIST] Verkligen inget utbyte?
From: Dodd Sue <[log in to unmask]>
Date:Mon, 4 Oct 2004 16:18:22 +0200

Jag tycker att utbyte av tjänster mellan bibliotek i olika länder är ett bra
sätt för kompetensutveckling för den enskilda och för hela dennes
biblioteket.  Jag vet att det förekommer spontana utbyten, men det är kanske
svårt att samordna något större.  Utbyte mellan t.ex. Sverige och Norge går
bra eftersom man kan arbeta på sitt eget språk, men en bibliotekarie från
England eller Frankrike kan knappast förväntas prata svenska.

Det är kanske bäst att ta kontakt med bibliotek i ett annat land som har
samma profil som sin eget.  Det finns i varje land grupper för t.ex.
skolbibliotekarier , medicinska bibliotekarier etc.

Sue Dodd