Subject: Sv: [BIBLIST] Levande ljus
From: Anna Gustafsson-Chen <[log in to unmask]>
Date:Fri, 17 Oct 2003 13:00:14 +0200

Är det inte en saga av bröderna Grimm?
http://www.ucs.mun.ca/~wbarker/fairies/grimm/044.html

Fast vad den heter på svenska vet jag inte ...

Anna Gustafsson Chen
Internationella biblioteket

Ärade kolleger, BIBLIST är knappast något forum för rena referensfrågor. Men nu har jag faktiskt fått tipset från "Fråga biblioteket" och dristar mig därför att framställa följande för "gräddan av Sveriges bibliotekariekår" (som man uttrycker det).

Jag efterlyser en saga, vari följande inträffar:
En pojke kommer in i en grotta, upplyst av ett stort antal levande ljus.
Ljusen är av olika längd och de symboliserar människorna och deras livslängd.
Tacksam för svar direkt till mig.
Mvh
Göran Berntsson