Flyktingtransporter

Pia-Kristina Svenhard <[log in to unmask]>

Fri, 3 Oct 2003 09:18:07 +0200

text/plain

Liten fråga om läget.

Jag undrar om ni runt omkring i landet har märkt om det har uppmärksammats
att det är 60 år sedan, i dagarna, som man genomförde olika aktioner för att
rädda de danska judarna till Sverige.
Jag fick i går ett mail från författaren Björn Larsson, som jag hade
kontaktat med anledning av att han flera gånger nämner transporterna i sin
bok "Den sanna berättelsen om Inga Andersson".

Han skrev att det i förra veckan, den 27 september 2003, öppnades en
utställning i Gilleleje som handlar om detta, om fiskarna som förde över de
danska judarna och om befolkningen som höll tyst. Flera tusen danska judar
räddades på detta sätt. Det planeras även en minneshögtid.
Jag har ännu inte kunnat hittat något motsvarande i Sverige, någon notis om
att det skulle ske något i Mölle, men även det är vagt. Har ni sett något?
Med vänlig hälsning,
Pia-Kristina Svenhard - som arbetar med ett projekt om de överlevande från
koncentrationslägren.