Subject: Re: SV: [BIBLIST] Bibliotek läggs ner och ersät ts?
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 19 Sep 2003 04:26:44 +0200

Isak Lindblom skrev:
> Jag tycker vi främst ska se till så att inga f.d. kommunala
> bibliotek ska behövas drivas av ideella föreningar,
> samhällssammanslutningar, bygderöresler eller andra.

Låt bibliotekarierna jobba ideellt, så slipper föreningarna! :-)

Det finns givetvis många sidor att se på ett problem.  Jag vet inte om
jämförelsen är relevant, men på Linköpings universitet har man de
senaste tio åren dragit ner antalet bibliotek från 12 till 2.  En
massa pyttesmå filialer har fått stryka på foten, och jag tror ingen
sörjer dem.  En f.d. filial är numera ett tomt rum med bord och
stolar, där man kan ansluta sin egen dator till nätet.  Tydligare än
så kan nog inte bilden av det digitala biblioteket ritas.

--
  Lars Aronsson ([log in to unmask])
  Skaffa dig en susning.nu - http://susning.nu/