Subject: SV: [BIBLIST] Ljudböcker?
From: Somi Jozsef <[log in to unmask]>
Date:Wed, 10 Sep 2003 10:25:39 +0200

I korthet:
Ssb använder förmodligen Btj:s praxis: samlingsbegreppet "Ljudbok", vilket
innefattar "Kassettbok (inte kasett(bok)) och CD-bok. Begreppet "Talbok"
skall vi nog försöka att även fortsättningsvis använda för böcker inlästa
för läshandikappade, dessa "böcker" får av bl.a. upphovsrättsliga skäl inte
får lånas av "vem som helst" (erbjudes bl.a. av TPB, Btj). Talböcker kan
vara inlästa på ljudkassetter men även som CD i det relativt nya formatet
Daisy.  CD-boken är däremot möjlig att låna av "vem som helst". För vidare
information i frågan kan jag rekommendera respektive länsbibliotek alt. TPB.
Självfallet gör varje bibliotek precis som det själv vill men kanske är vi
och våra användare betjänta av en någorlunda konsekvent begreppsapparat.
Jozsef J Somi