Subject: Re: Vem vill bli bibliotikarie
From: Robin Fortelius <[log in to unmask]>
Date:Tue, 19 Nov 2002 12:31:56 +0200

Bibliot har redan länge använts på finlandssvenskt håll, dock också här i mer skämtsamma sammanhang, allvarligt talat.

Annars tycker jag att "bibliotikarie" antagligen inte kan tillföras en mer plausibel förklaring än en enkel felstavning. Tyvärr har jag inte längre tillgång till textkorpusarna i Göteborg, där kunde man forska i frekvensen av "bibliotikarier" i journalistiskt textmaterial.

 - Robin Fortelius,
tidigare språkvårdare vid Forskningscentralen för de inhenska språken, Helsingfors

>Hur skulle det vara med bibliot?? I analogi med pilot, typ. Kort och
>bra!
>
>Lena Ekelund
>BIVIL
---
Robin Fortelius
Biblioteken.fi - Finländska bibliotekens webbtjänster
Kirjastot.fi - Kirjastojen verkkopalvelut
PB 4212, 00099 Helsingfors stad, Finland
tfn (+358 0)9 310 85 282
mobil (+358 0)50 549 22 61
fax (+358 0)9 31 08 52 83
e-post [log in to unmask]