Subject: Ang: Re: Vem vill bli "Bibliotikarie"?
From: Madeleine Schönqvist <[log in to unmask]>
Date:Tue, 19 Nov 2002 10:04:55 +0100

Det stämmer -  bokstaven eta i äldre grekiska har blivit ita i
nygrekiska och bibliotek uttalas idag "vivliothiki".
MVH
Madeleine Schönqvist

"Bibliotikarie" har redan funnits i platsannonser. Jag har sett det i
DIK-forum.

Någon kontamination från ordet "butik" är det nog inte fråga om. Det
har
snarare med betoning att göra.

Ingen säger, eller skriver, "bibliotik". I "bibliotek" ligger
betoningen
på sista stavelsen. (Men i gammal grekiska stavas det "bibliotheke",
med
bokstaven eta, vilket väl(?) i nyare grekiska uttalas "i".)

Om man däremot skulle undersöka uttalet av "bibliotekarie", där
betoningen ju är flyttad till "a", gissar jag att man i många fall
skulle hitta en glidning mot "i", kanske på grund av föregående "t".
Det
är något längre från "t" till det öppnare "e" än till det slutnare
"i".
Alltså en fråga om uttalsmässig ekonomi.

Detta är naturligtvis en förklaring, inte en ursäkt. "Bibliotikarie"
är
självklart fel stavning just nu. Men det kanske vinner mark och blir
rätt om hundra år?

mvh

Pär Nilsson

Miguel Benito wrote:
> Tittade nyss på TV2:s Västnytt kl 17.20 på ett inslag om ett
barnbibliotek. I texten förekom rubriken "bibliotikarie".

> Är det bara jag som uppmärksammat att vi håller på att få en ny
yrkesbeteckning, nämligen "bibliotikarie" (tydlig kontamination från
"butik")?

> Om man kollar på internet, så kan man hitta minst 400 sidor med
nämnda titel. Ett litet axplock:

http://www.utb.skara.se/katedralskolan/elever/mv/styrelse/styrel00.htm