Subject: Re: Vem vill bli "Bibliotikarie"?
From: Tove Kjellander <[log in to unmask]>
Date:Fri, 15 Nov 2002 09:28:12 +0100

Det här var ju inte så kul!
Men vi kan ju trösta oss med att den i sista länken Miguel skickade, är felen redan rättade.
Vi får hoppas att även de andra rättar. Frågan är hur det går med de övriga 396 felstavningarna.
Hälsn Tove K

Miguel Benito wrote:

> Tittade nyss på TV2:s Västnytt kl 17.20 på ett inslag om ett barnbibliotek. I texten förekom rubriken "bibliotikarie".
>
> Är det bara jag som uppmärksammat att vi håller på att få en ny yrkesbeteckning, nämligen "bibliotikarie" (tydlig kontamination från "butik")?
>
> Om man kollar på internet, så kan man hitta minst 400 sidor med nämnda titel. Ett litet axplock:
>
> Backatorpsskolan:
> http://www.backatorpsskolan.se/biblioteket/
> BIBLIOTIKARIE: Susanne Lundberg
>
> Katedralskolan i Skara:
> [...]

Tove Kjellander
Bibliotekarie/Librarian
Kungliga Biblioteket/Royal Library
Enheten för bibliografisk utveckling och samordning (BUS)
Adress: Box 5039
SE-102 41 Stockholm
mail: [log in to unmask]
Snail-mail: