Subject: Re: Vem vill bli "Bibliotikarie"?
From: Andreas Österberg <[log in to unmask]>
Date:Fri, 15 Nov 2002 15:46:51 +0100

Det är alltid uppfriskande att läsa inlägg som uppmärksammar slarv med
språket. Ett annat sådant som jag såg i en platsannons nyligen
{ HYPERLINK http://platsbanken.ams.se/direkt/22/021022,130110,120931,11,272522.shtml }http://platsbanken.ams.se/direkt/22/021022,130110,120931,11,272522.shtml
 är "du skall ha erfarenhet av databaserad informationssökning". Detta
är ännu en variant på det fel som uppstår när man inte skiljer på data och
dator. Det som här efterfrågas är erfarenhet av att leta information med
hjälp av dator, i databaser och sökmotorer, alltså datorbaserad
informationssökning. Informationssökning kan även ske manuellt, i
uppslagsverk och tryckta bio/bibliografier. Detta bör man ju också kunna
som bibliotekarie. Det mest enerverande exemplet är förstås den ständigt
använda beteckningen dataspel. De spel som avses, som man behöver
en dator för att kunna använda, har ingenting med data att göra. Data är
information man samlar in för att t ex analysera, eller för all del, lagra i en
dator (den gamla beteckningen var ju datamaskin. Personligen har jag
också en avog inställning till fantasiordet webben, men det är en annan
historia.
Slutligen, apropå vår yrkestitel, finns det de som på allvar verkar anse att
termen bibliotekarie borde bytas ut, eftersom det för tanken till personer
som älskar att sitta bland vackra böcker. Bland förslagen till ny titel finns
cybrarian, förmodligen utformat på idén att man skall leva sitt liv i
cyberspace. En sak är säker: aldrig i livet tänker jag bli en cybarian.

Andreas Österberg, Bibliotekshögskolan