Subject: Re: SV: SV: Libris och ämnesord
From: Stina Degerstedt <[log in to unmask]>
Date:Thu, 24 Oct 2002 10:32:57 +0200

Det här är en mycket viktigt fråga som du tar upp och jag håller
naturligtvis med dig om att det vore bra om man i LIBRIS omedelbart
kunde se vilka publikationer som hör till respektive författare. Däremot
är det inte sant att ingen jobbar med att lägga på identitetskontroller.
På KB och många andra bibliotek har man varit noga med att lägga till
födelseår och andra särskiljande kännetecken på åtminstone svenska
personer för att på så vis kunna hålla isär individer med likalydande
namn. I och med nytt LIBRIS har vi också fått ett s.k. auktoritetssystem
integrerat i databasen. Ett sådant system ska, när det fungerar bra,
kunna vägleda mig i en sökning så att jag hittar fram till de titlar
eller namn som jag är ute efter. Tyvärr är systemet inte fullt utbyggt
ännu i LIBRIS Webbsök, men man har alldeles nu i dagarna lagt till
Index-sökning som ger en viss hjälp på vägen. Du hittar Index jämte de
andra sökbilderna Enkel, Utökad, Boolsk. Jag vill dock varna för att
funktionen ännu är under utveckling samt att det återstår en hel del
jobb för KB och andra LIBRIS-bibliotek att "städa" i registren. Det
kanske ändå är en tröst att veta att vi jobbar hårt med de här frågorna
just nu.

Med vänlig hälsning
Stina Degerstedt, BUS-KB

PerArtikel wrote:

>När ändå LIBRIS är på tapeten. Jag kan inte förstå varför ingen lagt in ngn slags identitetskontroll på åtminstone svenska författare. Om flera med samma namn har skrivit mycket, är det ibland svårt, eller i vissa fall ogörligt att veta om man fått med allt eller vad som hör till respektive författare. Eller finns det ngt sätt som jag förbisett?
>
>mvh Ö. Nygren Örebro Universitet

Stina Degerstedt
Enheten för bibliografisk utveckling och samordning (BUS)
- Division for Bibliographic Development and Co-ordination
Kungl. biblioteket - Royal Library - National Library of Sweden
Post adress: Box 5039, S-102 41 Stockholm, Sweden
Telephone: +46 8 463 42 42, Fax: +46 8 463 42 25
Mail to: [log in to unmask]