Subject: Datavirus Bugbear 2
From: Nikos Markovits <[log in to unmask]>
Date:Fri, 4 Oct 2002 12:40:54 +0200

Igår skickade jag ett inlägg till MEDIA-listan och till BIBLIST
om dataviruset Bugbear. Jag fick flera frågor efter det. De två
vanligaste var:

Finns det något antivirusprogram på Nätet, gärna gratis, som ger
skydd?

Svar: Nej, jag känner inte till något sådant program Två
undantag:

1.Symantec erbjuder en rätt så komplicerat verktyg som motmedel
mot Bugbear:

W32.Bugbear@mm Removal Tool
<[log in to unmask]">http:[log in to unmask]
ol.html/>

2. En annan lösning erbjuds av BitDefender, fast jag har ingen
egen erfarenhetet av deras lösningar:

Free remooval tools
<http://www.bitdefender.com/html/free_tools.php>

Alla större programföretag har uppdaterat sina program som
numera ger skydd mot Bugbear, Men det handlar om program som man
måste köpa. Uppdateringen görs genom Nätet. Det handlar också om
att ev. uppdatera Windows (det är bara det operativsystemet som
drabbas).

Ingår Din dator i ett nätverk, prata med den som är ansvarig för
nätverket, som kan berätta om det skydd som finns.

Fråga : Hur vet jag om min dator är smittad?

Svar: Det bästa, och kanske snabbaste sättet är återigen ett
antivirusprogram. Med det kan du skanna din hårddisk och få
svar.

Ett alternativ: Sök på Google efter "computer virus tools" (utan
citationstecken. Bland svaren finns träffar till "Free online
virus scan".

Till sist: Det bästa som har skrivits om Bugbear publiceras på
ABC News webbsajt. Det är en lång och omständlig adress dit.
Därför har jag lag upp en länk på min webbsida:

Helt digitalt: Bugbear
<http://www.inetmedia.nu/digitalt/021002.shtml#bugbear>
Länk: ABC News: Beware the Bugbear

Nikos Markovits,
IT-kompetens / INETMEDIA
INETMEDIAs Bibliotekslistan
<http://www.inetmedia.nu/bibliotek/bibliotekslistan.shtml>
Om bibliotek, arkiv och böcker, och Internet