Subject: Ang. fulltextdatabas för exjobb
From: Jessica Lindholm <[log in to unmask]>
Date:Thu, 3 Oct 2002 17:48:09 +0200

Hej,
Med anledning av Dorothee Grelles inlägg om en gemensam databas för
exjobb inom biblioteks- och informationsvetenskap, vill jag passa på
att uppmärksamma ett relaterat projekt.

Vi är några representanter från fem svenska universitet/högskolor som
just är i färd med att samordna innehållet i våra olika lokala
exjobbsdatabaser till en gemensam söktjänst. Examensarbetena kommer
från flera typer av högskolor/universitet och olika ämnesområden.

Vi ser gärna att fler som driver söktjänster med examensarbeten i
fulltext hoppar på redan nu, när vi är i uppstarten av samarbetet. Vi
jobbar bl.a. med gemensamma beskrivningsmodeller och standarder inför
att vi ska sätta upp den gemensamma tjänsten senare i höst. Parallellt
ska några av oss sätta upp egna lokala tjänster utifrån de gemensamma
överenskommelserna.

Ni som är intresserade av att veta mer om detta projekt, vilka vi är
och vad vi gör, hittar mer information på
http://www.lub.lu.se/pubdig/OAIdemo/. Det går även bra att kontakta mig
på ([log in to unmask]).

Vänliga hälsningar

Jessica Lindholm

                  Jessica Lindholm([log in to unmask])
              /)  Electronic Information Services Librarian
     /\___/\ ((   NetLab/Knowledge Technologies Group
     \`@_@'/  ))  Lund University Libraries, Sweden
     {_:Y:.}_//   <http://www.lub.lu.se/~jessica>