Subject: Re: Länkning till olagliga sidor på Internet
From: Mikael Storkamp <[log in to unmask]>
Date:Tue, 15 Oct 2002 12:31:57 +0200

[log in to unmask] writes:
>Jag har en låntagare som undrar ifall det är lagligt att på
>sin hemsida ha länkar till sidor som innehåller olagligt material
>(t.ex piratkopierade filmer). Jag har tagit en snabb
>koll i Rixlex på sökord som hemsida och internet men inte hittat
>någon lag som reglerar denna "verksamhet". Är det någon som
>stött på denna fråga tidigare ?

Hej Ulf

Sajten Upphovsrätt.nu http://www.upphovsratt.nu behandlar din och liknande
frågor. Vad gäller din specifika fråga så skrivs det följande:
 "F: På min hemsida vill jag ha länkar till sajter med "olagliga"
MP3-filer- är det lagligt?

S: Högsta Domstolen kom i sin dom B 413-00
http://www.upphovsratt.nu/cgi-bin/url/show_article.cgi?id=1028 fram till
att detta förfarande var att anse som offentligt framförande av
ljudupptagningar (§ 47 URL) vilket inte skulle kräva utövande konstnärers
och fonogramproducenters tillstånd. Lagen säger dock att du måste ersätta
rättighetshavarna för detta framförande, vilket förmodligen borde bli rätt
kostsamt eftersom du inte får betalt av de som "lyssnar".
http://www.upphovsratt.nu/view_faq.asp?faqid=9

Med vänlig hälsning

Mikael Storkamp