Re: SV: SV: Libris och ämnesord

Stina Degerstedt <[log in to unmask]>

Fri, 25 Oct 2002 15:08:27 +0200

text/plain

Om en användare vill veta vilka böcker en viss författare har skrivit så
är det uppenbart en nackdel om katalogen inte kan svara på det.
Naturligtvis kan ett bibliotek resonera som så att det inte är viktigt
att kunna svara på den typen av frågor och istället hänvisa vidare till
en annan instans. Man kan ju också bestämma sig för att inte särskilja
alla namn, bara ett urval, för att lätta på arbetsbördan. Men jag skulle
vilja ställa en motfråga till Jon Erik - varför skulle det vara viktigt
att göra på annat sätt i den lokala katalogen än i den nationella? Vari
ligger fördelarna med ett sådant förhållningssätt? Det är väl ändå så
att samutnyttjande av bibliografiskt arbete - såväl nationellt som
internationellt - ger de uppenbara vinsterna för katalogen. Eller har
jag missat något här?

Stina Degerstedt

Jon Erik Nordstrand wrote:

> Om jag snävar in frågeställningen till de lokala katalogerna och bortser
> från att LIBRIS också är en nationalbibliografi.
>
> Varför är det viktigt att i en lokal katalog skilja mellan olika
> individer
> med samma namn? Antag att det finns en Chris Davies som skrivit om
> 30-åriga
> kriget och en annan Chris Davies som skrivit om Skottlands berggrund.
>
> Kan något ge ett exempel på när det är till nackdel för en användare
> av en
> lokal bibliotekskatalog att dessa två Daviesar inte skiljs åt?

> [...]

Stina Degerstedt
Enheten för bibliografisk utveckling och samordning (BUS)
- Division for Bibliographic Development and Co-ordination
Kungl. biblioteket - Royal Library - National Library of Sweden
Post adress: Box 5039, S-102 41 Stockholm, Sweden
Telephone: +46 8 463 42 42, Fax: +46 8 463 42 25
Mail to: [log in to unmask]