Subject: Re: Saga om löjtnantshjärta
From: Håkan Adefjord <[log in to unmask]>
Date:Thu, 6 Jun 2002 16:27:35 +0200

Vår nutida Carl von Linné i Uppsala (Hans Odöö) brukar berätta en historia
om löjtnantshjärta. Om jag minns rätt (det är ganska länge sedan jag hörde
berättelsen) så liknar han (i Linnés skepnad) blomman vid en kvinna med
vida kjolar av den modell som användes på den tiden. Sedan klär han av
"henne" kjolen (kronbladen? m.m.) och så småningom återstår en
champagneflaska (pistillen?). Jag kan inte belägga att det verkligen är en
äkta Linnéhistoria vilket ju inte hindrar att den har sina poänger.

/ Håkan Adefjord

At 10:12 2002-06-06 +0200, you wrote:
>Vallentuna bibliotek har fått en förfrågan om en (gammal) saga som skulle
>handla om blomman
>löjtnantshjärta. Har sökt i Hur man hittar sagor och tittat i Wahlenberg
>utan resultat. Kan det vara
>Jeanna Oterdahl? Och i så fall var?
>Tacksam för hjälp.
>Anna Brynell

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
Håkan Adefjord, Bibliotekarie
SLU, Ultunabiblioteket
Box 7071
750 07  UPPSALA