Subject: Informationskompetens eller mediekompetens?
From: Anette Holmqvist <[log in to unmask]>
Date:Wed, 5 Jun 2002 19:25:38 +0200

Detta brev har även skickats till skolbiblistan så jag ber er överse med
eventuell dubbelpostning till er som prenumererar på båda listorna

Hej allesammans i sommarvärmen!

Det vore intressant att höra (läsa) hur ni definierar begreppen
informationskompetens respektive mediekompetens?
Skulle ni betrakta begreppen som synonyma? Är det ena begreppet
"överordnat" det andra?

I samband med att jag redogjorde för mina funderingar kring en eventuell
vidareutveckling av projekt Kolla källan (som handlar om etik och
källkritik) hamnade jag idag i en liten diskussion kring begreppen
mediekompetens och informationskompetens. Därför tycker jag att det vore
intressant att veta hur ni skolbibliotekarier och andra prenumeranter på
skolbiblistan ser på detta?

Om ni orkar i värmen - svara direkt till mig eller ännu hellre till listan
för flera kan nog vara intresserade av era synpunkter.

Vänliga hälsningar
Anette Holmqvist, Kolla Källan och Fredagsbrevet Skolverket

Anette Holmqvist, webbredaktör på Kolla källan Skolverket
E-post: [log in to unmask]
Telefon: + 46 - (0)770-78 31 89 eller (0)8-52 73 31 89
Mobil: (0)733 - 77 31 89
Telefax: + 46 - (0)8 - 24 44 20
Besöksadress: Alströmergatan 12, Stockholm
Postadress: SE-102 60 Stockholm Sweden
http://www.skolverket.se/skolnet/kolla/

Här börjar Internet!
Skaffa gratis e-mail och gratis Internet på http://www.spray.se