Subject: Re: skönlitterära sjukdomar
From: Eiler Jansson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 28 Jun 2002 12:57:37 +0200

Svensk biblioteksförening har en specialgrupp för indexering av
skönlitteratur. Vår uppgift är ta fram bättre redskap, läs
ämnesordlistor och riktlinjer, för att underlätta för bibliotek som
indexerar skönlitteratur.
Specialgruppen har idag två arbetsgrupper - en för skönlitteratur för
barn & ungdomar och en för vuxenlitteratur. I vuxengruppen ingår
bibliotekarier från stadsbiblioteken i Mölndal, Göteborg och
Halmstad. På dessa bibliotek har man länge arbetat med att  indexera
skönlitteratur, genom att söka i deras kataloger så kommer du att
hitta många romaner där sjukdomar förekommer. Jag ger dig också
namnen på mina kunniga medarbetare i arbetsgruppen för vuxen skön om
du önskar mer information.

Mölndals stadsbiblioteks katalog:
http://www.webbopac.molndal.se/sv/

Kontaktpersoner:
Inga-Lill Ekvall  [log in to unmask]
Sibyl Larsson     [log in to unmask]

Halmstads stadsbiblioteks katalog:
http://www.kultur.halmstad.se/halmstad/sv/

Kontaktperson:
Britt Svensson    [log in to unmask]

Göteborgs stadsbiblioteks katalog:
http://www.gotlib.goteborg.se/search*swe/w

Kontaktperson:
Ute Hummel        [log in to unmask]

Vänliga hälsningar
Eiler Jansson,
SB:s specialgrupp för indexering av skönlitteratur
- vuxengruppen
--
Eiler Jansson