Subject: Re: =Direkting=E5ngång till porrsidor?
From: Anne Marcusson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 25 Jun 2002 11:15:19 +0200

Är detta verkligen ett stort problem?
Jag testade från Mjölby biblioteks hemsida och det tog mig fyra klick innan
jag nådde länkar till porrsidor. (Och då hade jag "instruktioner" om hur
jag skulle göra.) Jämför med en vanlig webbkatalog/söktjänst som svenska
Yahoo. På förstasidan (se.yahoo.com) är det bara att klicka på "sexualitet"
under "Samhälle och kulturer", och sen är det bara att scrolla ner en bit
så finns det länkar till sajter som "Sexparadiset" och "Swedish babewatch".
(Jag har av olika skäl inte besökt dessa sajter och kan därför inte vara
säker på att just de är olämpliga att besöka via en biblioteksdator, men
sannolikt går det att nå denna typ av sajter via Yahoos register.)

Kort sagt: naturligtvis ska man granska gratistjänster kritiskt, och inte
använda sådana man av någon anledning finner olämpliga. Men beträffande
Netstat tror jag risken att besökare tack vare den av misstag skulle hamna
på en porrsida ganska liten - och för de besökare som vill hitta porrsidor
finns det enklare sätt.

Anne Marcusson