Subject: Re: Att lyfta på hatten
From: Lars Reisdal <[log in to unmask]>
Date:Mon, 3 Jun 2002 08:46:07 +0200

[log in to unmask] skriver:
"Hej, jag funderar över ett uttryck, nämligen följande:
""Då lyfter jag på hatten och går vidare" (eller något i den stilen) som
"har tillskrivits Martin Luther. Finns här någon som vet något mer i denna
"fråga? I så fall vore jag glad om vederbörande ville skriva några rader
"och berätta.

Hej!
Det var ett tag sedan man läste teologi, men visst - det där är Luther.
Jag minns inte just vid vilken händelse, men innebörden i hans fall var
väl att man då o då ställs inför teologiska problem som man som människa
inte kan förstå. I det läget har vi bara att lyfta på hatten o gå vidare.
Inte uppgivet, utan vidare i tro.

Om jag förstod det rätt...

Mvh/
Lars Reisdal
Systembibliotekarie / Systems Librarian
Pedagogiska centralen / Pedagogical Centre
Malmoe, Sweden

telefon:        +46 40 34 31 20
reception:      +46 40 34 31 13
fax:            +46 40 22 17 26