Subject: SV: Informationskompetens eller mediekompetens?
From: Harnesk Jakob <[log in to unmask]>
Date:Thu, 6 Jun 2002 10:57:12 +0200

Hej alla,

jag har inget bra svar på frågan, men tipsar gärna om den omfattande
"webbliografi" över Information Literacy, som sammanställts av Ola
Pilerot vid Högskolan i Skövde. Finns på
http://www.his.se/bib/infolit.shtml . En fantastisk resurs, helt enkelt.

En guru inom området är naturligtvis Christine Bruce från nya Zeeland,
känd för sina "Seven faces of Information Literacy". En lättillgänglig
ingång i hennes tänkande är det föredrag hon höll vid en konferens i
Borås 2001, OH-bilderna finns på:
http://www.hb.se/bhs/B&I-konferens/pdfpaper/bruce.pdf

Ha det gott i värmen!

Jakob

Jakob Harnesk
Concept Manager
PrioInfo - ett företag i BTJ-koncernen
Prästgårdsgatan 1, P O Box 1528
SE-172 29 Sundbyberg
Tel: +46 (0)8 564 885 03 (OBS! Nytt tel.nr!)
Mobiltel: +46 (0)70 508 18 35 (mobile)
Fax: +46 (0)8 652 81 15
E-mail: [log in to unmask]

Gör gärna ett besök vår nya webbplats! http://www.prioinfo.se