Subject: Några funderingar om katalogisering
From: Sue Dodd <[log in to unmask]>
Date:Fri, 14 Jun 2002 14:49:18 +0200

Numera pekar uppskattningsvis 2% av Libris poster på artiklar, recensioner,
kapitel i samlingsverk och andra "bidrag" som ingår i en annan publikation.
Dessa s.k. bidragsposter höjer värdet av Libris för oss alla, eftersom vi
får flera träffar på vår första - och kanske enda - söksajt.  Tidigare har
vi, både bibliotekarier och användare, alltid varit tvungna att gå till de
tryckta bibliografierna - poster som numera ingå i Libris - för att
komplettera sökningar.

Vad som händer är helt enkelt en trend som går mot större
användarvänligheten.  Som bibliotekarier vet vi att man inte kan få en
helhetsbild av en författares publikationer enbart genom Libris. Vi har
lärt oss den där regeln i KRS som säger att man katalogiserar högst 3
primära upphovsmän. Men hur många av våra användare är fullt medvetna om
detta?  Nu kommer vi i alla fall åt en del av deras övriga publikationer
som tidigare inte har funnits i Libris.

Än så länge har det här lovvärda initiativet med att katalogisera
bidragsposter kommit från centralt håll.  Jag skulle vilja bredda denna
positiva utveckling mot större användarvänlighet.  Jag tror inte att vägen
dit behöver innebära merarbete utan att det handlar om en attitydförändring
och en anpassning av våra befintliga rutiner.

Redan idag vet jag att några specialbibliotek katalogiserar artiklar för
hemmabruk men, trots att vissa är Libris-registrerande bibliotek, håller de
dessa poster för sig själva.  Om det fanns en allmän acceptans för
bidragsposter (utöver de som katalogiseras för våra bibliografier)  vore
det lika enkelt att katalogisera dem i Libris som i en hemmakatalog.  Det
är ju inte svårt med bidragskatalogisering ens i Marc21.

Som slutkläm vill jag plädera för att luckra upp användningen av KRS regeln
om antal upphovsmän.  Som Sten Hedberg har påpekat för mig, är det "snarast
en fråga om hur många man 'måste' redovisa".  Trots en tung arbetsbörda bör
vi tänka på våra användare och redovisa flera upphovsmän än minimiantalet
där det känns berättigat.

Är det någon som håller med mig?  Det vore intressant att höra andras
åsikter.  Vill vi ha flera artiklar och "bidrag" i Libris?

Sue Dodd.

Sue Dodd
Institutionen för ABM, estetik och kulturstudier
Uppsala universitet
Sturegatan 9
753 14 Uppsala

Tel. arb.:      +46 (0)18-471 25 98