I uppsatsarbete på BHS nyligen frågade vi oss samma sak, också med anledning
av utbildningsdepartementets pressmeddelande där man talar om
"informationskompetens" medan ordet inte finns med i publikationen "Nästa
steg". Vi frågade Jan Hylén, en av författarna. I svaret från honom framgår
att det är "digital baskompetens" som avses med pressmeddelandets
"informationskompetens".
Maria Andersson
>Hej!
>
>I anslutning till alla varianter av '-kompetens' och '-literacy' skulle det
>också vara mycket intressant att få ta del av listans medlemmars synpunkter
>på distinktionen mellan 'digital kompetens' och 'informationskompetens':
> I pressmeddelandet om den nyligen avlämnade delrapporten från
>Arbetsgruppen för ny nationell IT-strategi för skolan sägs det att man bör
>överväga "om 'informationskompetens', det vill säga att mentalt och
>tekniskt kunna hantera stora informationsmängder, bör bli en fjärde
>basfärdighet i läroplanen".
> I rapporten (s. 79) talas det om "'digital literacy' något som på
>svenska kan översättas till 'digital baskompetens'" och att "Frågan om att
>i läroplanen införa 'digital komptens', nämligen förmåga att hantera
>informationstekniken och ett stort informationsutbud, både mentalt och
>tekniskt, bör övervägas." (citatet hämtat från
>http://utbildning.regeringen.se/ansvarsomr/skolabarn/pdf/nastasteg.pdf )
> Skall man förstå detta som att informationskompetens och digital
>kompetens är synonyma? Är inte informationskompetens ett bredare begrepp
>som innefattar även icke-digitala källor? Vad tycker ni?
>
>Tacksam för alla synpunkter
>Vänliga hälsningar,
>Ninita Fristedt, studerande vid BIVIL (Biblioteks- och
>informationsvetenskap i Lund)
_________________________________________________________________
Send and receive Hotmail on your mobile device: http://mobile.msn.com
|