Hej,
med anledning av den diskussion som har uppstått angående definitioner av begreppet informationskompetens och andra begrepp, som kanske är besläktade med informationskompetens eller i vart fall förekommer inom samma sfär, skulle jag vilja tipsa om en läsvärd artikel:
Bawden, David Information and digital literacies: a review of concepts Journal of documentation, 2001
Här följer ett innehållsreferat:
The concepts of ‘information literacy’ and ‘digital literacy’ are described, and reviewed, by way of a literature survey and analysis. Related concepts, including computer literacy, library literacy, network literacy, internet literacy and hyperliteracy are also discussed, and their relationships elucidated. After a general introduction, the paper begins with the basic concept of ‘literacy’, which is then expanded to include newer forms of literacy, more suitable for complex information environments. Some of these, for example library, media and computer literacies, are based largely on specific skills, but have some extension beyond them. They lead to general concepts, such as information literacy and digital literacy, which are based on knowledge, perceptions and attitudes, though reliant on the simpler skills-based literacies.
Artikeln finns att tillgå i fulltext via bibliografin, Information literacy - Informationskällor (URL: http://www.his.se/bib/infolit.shtml)
Vänliga hälsningar
Ola Pilerot
Ninita Fristedt wrote: > > Hej! > > I anslutning till alla varianter av '-kompetens' och '-literacy' skulle det > också vara mycket intressant att få ta del av listans medlemmars synpunkter > på distinktionen mellan 'digital kompetens' och 'informationskompetens': > I pressmeddelandet om den nyligen avlämnade delrapporten från > Arbetsgruppen för ny nationell IT-strategi för skolan sägs det att man bör > överväga "om 'informationskompetens', det vill säga att mentalt och > tekniskt kunna hantera stora informationsmängder, bör bli en fjärde > basfärdighet i läroplanen". > I rapporten (s. 79) talas det om "'digital literacy' något som på > svenska kan översättas till 'digital baskompetens'" och att "Frågan om att > i läroplanen införa 'digital komptens', nämligen förmåga att hantera > informationstekniken och ett stort informationsutbud, både mentalt och > tekniskt, bör övervägas." (citatet hämtat från > http://utbildning.regeringen.se/ansvarsomr/skolabarn/pdf/nastasteg.pdf ) > Skall man förstå detta som att informationskompetens och digital > kompetens är synonyma? Är inte informationskompetens ett bredare begrepp > som innefattar även icke-digitala källor? Vad tycker ni? > > Tacksam för alla synpunkter > Vänliga hälsningar, > Ninita Fristedt, studerande vid BIVIL (Biblioteks- och > informationsvetenskap i Lund)
-- *********************
(Mr)Ola Pilerot Bibliotekarie / Librarian Högskolebiblioteket i Skövde / Skövde University Library Box 408 541 28 Skövde SWEDEN Telephone: +46-(0)500-448051 Telefax: +46-(0)500-448059 E-mail: [log in to unmask] Web: http://www.his.se/bib/bib.shtml
|