Subject: Re: Konspiration 58
From: Wik Bodil <[log in to unmask]>
Date:Fri, 31 May 2002 10:08:25 +0200

Följande står att läsa på
http://www.svt.se/dokumentarfilm/

"Dokumentären: Konspiration 58
Brev från Filmaren...
Filmen Konspiration58 är en så kallad fejkdokumentär om det påhittade
fenomenet förnekelsen av fotbolls-VM 1958. Hela konceptet är fiktivt och
alla som påstår att VM inte har existerat agerar som skådespelare (oftast
med sina riktiga namn). Övriga inblandade i filmen spelar rollerna som sig
själva.

Anledningen till att jag gjort Konspiration58 är dels att jag tycker idén är
otroligt rolig, men framför allt för den djupare innebörd jag tycker filmen
har.

Kopplingen till historierevisionisterna och de som förnekar förintelsen är
viktig. Jag hoppas att filmen kan användas i informationssyfte för de unga
vilsna pojkar med lite för kort hår som funderar på att börja ifrågasätta
existensen av förintelsen. Kanske kan filmen få dem att inse hur absurda
dessa tankegångar är eller åtminstone välja denna konspirationsteori
istället. Jag tror att "vittnena" till VM-58 kan bjuda på detta.

Något annat som jag tycker filmen belyser är att vi inte ska lita på allt
som media skriver eller sänder (gäller kanske speciellt denna film). Den
enskilda granskningen av det vi tar del av via tidningar, TV och radio är
näst intill obefintlig. Vi måste fråga oss hur hög sanningshalten är i det
vi ser, hör eller läser.

Jag tror att filmen sticker ut och kanske till och med upprör några hemma i
sofforna. Min vision med Konspiration58 är att den ska få tittarna att
tvingas reagera och ställa sig frågan, är detta sant? En fråga som man borde
ställa sig allt oftare i dagens mediasamhälle. I det här fallet var det inte
sant. Eller?

Tack för att ni har sett filmen. Maila gärna kommentarer på filmen till mig.

Johan.Lö[log in to unmask]

PS. Om polisen kan lägga på lite ljud som inte fanns så kan jag lägga på
lite hus som inte fanns. "

Citatet hämtat av
Bodil Wik, Sambiblioteket