Subject: Re: Den fjärde basfärdigheten
From: Rikard Åslund <[log in to unmask]>
Date:Thu, 23 May 2002 10:13:48 +0200

Håller med om att det är en klok tanke.
Någon påstod att en modern människa får lika mycket information på en dag som medeltidsmänniskan under en hel livstid. Det kanske är sant.
Det är inget fel på information, tvärtom är den en förutsättning för en fungerande demokrati. Problemet är just att aktivt kunna välja och vraka i det enorma flödet, mer än att lite förstrött byta TV-kanal med fjärrkontrollen. Här har såväl skola som bibliotek enormt viktiga uppgifter att fylla. Vår svaghet har varit att deifiniera våra motståndare, mer än i ganska allmänna termer. Såpaserierna på TV är egentligen fortsättningen på en uråldrig berättartradition, som vi på sätt och vis inte borde ha någonting emot. Problemet är "bara" att de samtidigt motverkar aktiv informationsinhämtning och våra möjligheter att skapa våra egna liv. Ingen kan klandras egentligen, för det vi kallar information är dubbelbottnat. Å ena sida ger den unika möjligheter, å andra sidan skapar den en mental trötthet i stil med "Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat".

Nu har jag babblat färdigt, men vill ändå utropa:
LYFT FANAN HÖGT, O STOLTA KÅR AV VÄGVISARE I INFORMATIONSDJUNGELN!

Rikard Åslund
Kultur- och informationschef
Essunga kommun