Subject: Re: IKONER-AKADEMIEN
From: Christina Jönsson Adrial <[log in to unmask]>
Date:Mon, 15 Apr 2002 12:04:01 +0200

Hej

Vad roligt att det händer så mycket på Kvalitetsfronten just nu!

 Jag skulle vilja passa på att tipsa om några saker som vi i Svensk
biblioteksförenings specialgrupp  för kvalitetsarbete arbetar med för
tillfället.

Handboksprojektet - med ett femtiotal bibliotek som projektdeltagare -
är i full gång sedan årsskiftet. Samarbetsprojektet går ut på att alla
deltagande bibliotek utför samma utvärderingar under en treårsperiod.
Genom att delta i projektet får man inte bara möjlighet att jämföra sig
med andra bibliotek och sig själv över tiden - utan även en massa
erfarenheter och kunskaper om olika utvärderingsmetoder. Just nu i april
arbetar projektdeltagarna med en  enkätundersökning som ska gå ut till
bibliotekens användare (och icke-användare).

Mer om handboksprojektet kan ni läsa på
http://www.biblioteksforeningen.org/intro/aktuellt/nyhet/kval_om.htm

På Bok- och biblioteksmässan  kommer vi att hålla ett seminarium om
projektet och hur det första halvåret har avlöpt.  Dessutom  står vi
bakom ännu ett seminarium som kommer att hållas på mässan: Bibliotek och
kvalitetsarbete - poängen med SIQ. Detta semiarium handlar om hur man
arbetat med  SIQ-modellen för att höja kvaliteten i all kommunal
verksamhet i Göteborg.

Till hösten har vi planerat in en större kvalitetskonferens om olika
verktyg för kvalitetsutveckling. Arbetsnamnet på den konferensen, som
kommer att hållas i Stockholm i oktober, är  Fem vägar framåt - fem
verktyg för kvalitetsarbetaren. Vi återkommer med mer information om detta!

Bästa hälsningar
Christina Jönsson Adrial

--
Christina Jönsson Adrial
Executive Officer

BIBSAM - The Royal Library´s Department for National Co-ordination and Development
Box 5039
SE-102 41 STOCKHOLM
Sweden

Phone  +46 (0)8 463 43 58 (direct)