Subject: Re: tull på böcker
From: "Hilding Sjoden, Goteborgs universitetsbibliotek" <[log in to unmask]>
Date:Tue, 9 Apr 2002 08:27:52 +0200

I vårt fall har det inte varit aktuellt att ta ut tullavgifter. Däremot
kräver man en tulldeklaration, vilken i sin tur resulterar i en faktura
från Tullverket på 0 kronor. För arbetet med deklarationen kräver
speditionsfirman betalt, i regel 130 kronor per deklaration. Det kan därmed
handla om sexsiffriga belopp på årsbasis. Och så har naturligtvis
Tullverket kostnader för sin hantering av deklarationer och fakturor.
Befängt var ordet.

Hilding Sjödén

HILDING SJÖDÉN, kanslichef
Göteborgs universitet