Subject: tull på böcker
From: Tove Kjellander <[log in to unmask]>
Date:Mon, 8 Apr 2002 20:42:33 +0200

Har följt diskussionen om att betala tull och moms på fjärrlån.
Det verkar totalt befängt.
Jag vet inte om tullbestämmelserna ändrats sedan min tid i bokhandel på
70-talet, men på den tiden var det ju så att böcker och läromedel inte
var belagda med tullavgifter, och jag kommer ihåg att vi hade problem
med tullen när vi köpte in molekylbyggsatser som man i tullen ville
påstå att det var leksaker, medan vi utförligt fick lov att förklara att
det var fråga om läromedel. Jag tror att vi lyckades till slut.
Om nu man ändrat lagen så att böcker och läromedel är belagda med tull,
så kan man väl iallafall inte ta varken tull eller moms för sådant som
inte är köp, utan bara lån???!!!
Jag tycker det låter som allvarliga tjänstefel från tullens sida.
Om det nu är så att man tror att vi försöker komma undan tullavgiften så
får dom väl uppfinna något system där pengarna betalas tillbaks när
boken skickas tillbaks.
Hälsn
Elaka kärringen Tove Kjellander

--