Subject: SV: Egen lista för referensfrågor
From: Peter Alsbjer <[log in to unmask]>
Date:Fri, 5 Apr 2002 10:49:12 +0200

Jag har följt diskussionen kring innehållet i BIBLIST och prenumeranternas
frustration över förväntningarna på vad listan ska innehålla eller ej, men
jag förstår inte problemet riktigt.

Finns det uttalat behov hos den samlade bibliotekariekåren av en särskild
lista för referensfrågor så är det ju egentligen ganska enkelt: vem som
helst kan ta initiativet till att starta en sådan lista. T ex på Kulturnät
Sveriges webbplats http://www.kultur.nu/index.asp?action=diskussionsforum
Eftersom detta ännu inte har skett så verkar intresset inte vara så stort;
eller handlar det om att "Någon" förväntar sig att "Någon annan" ska göra
det, med resultat att "Ingen" gör det...
Det behövs knappast consensus från BIBLIST-kollektivet för att starta en
sådan lista; man kan göra det på egen hand och sedan marknadsföra den på
lämpligt sätt och hoppas på att kollegorna kommer att använda den.

Peter Alsbjer
Örebro Länsbibliotek