Subject: Re: SV: Re: Ann Liljegren/vgregion är inte på biblioteket
From: Uno Nilsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 2 Apr 2002 09:43:12 +0200

Listor, även Biblist, blir vad användarna gör dem till. Eftersom listan är spridd över hela "sambiblioteket" speglar den till stor del helheten i nordisk biblioteksvärld - inte bara specifika forsknings- eller universitetsfrågor (om sådana verkligen finns och kan definieras). En stor del av befolkningen befinner sig i utbildning av något slag, och även Morfar Ginko kan vara förmål för forskning. Som listan nu är ger den mig (bibliotekskonsuelnt vid Länsbibliotek Halland) en ovärderlig bild av var sambiblioteket befinner sig utvecklingsmässigt. Stort som smått diskuteras, små biblioteks problem och storas, referensfrågor och fackliga spörsmål. Till saken hör också att Biblist till skillnad från många andra listor, är verkligt levande och att folk är aktiva. Detta vore inte möjligt om någon lade locket på. Sambibliotekssynen innebär att stora bibliotek inte lever skilda från små, och att bibliotek med avancerade användare existerar i samverkan med små folkbiblioteksfilialer med outbildade brukare. När vi tar steget över till "Lärsamhället" är en sådan samsyn bibliotekssystem och -typer emellan en förutsättning. Låt Biblist fortsätta att spegla mångfald och diversifiering.
Uno Nilsson
Konsulent Lb Halland