Subject: SV: Ang: SV: Hyllmeter till volymer
From: Ola Hammarlund <[log in to unmask]>
Date:Fri, 26 Apr 2002 14:30:52 +0200

Ett tack till alla som kommit med förslag, såväl via Biblist som off-list beträffande omräkning av hyllmeter till volymantal!

Svaern har som sagt varierat. De har fördelat sig på olika mått som följer:

30-35 vol./hyllm. 1 förslag
33vol./hyllm. 2 förslag
40 vol./hyllm. 4 förslag
50 vol./hyllm. 1 förslag
60 vol./hyllm. 1 förslag

De flesta förslagen lägger sig som synes på antingen 33 volymer (hitt hör väl också uppgiften om 30-35 volymer) eller 40 volymer. Bibsam använder tydligen det sistnämnda i sin statistik, så det kanske är det närmaste man kommer ett "officiellt" mått. Det andra kanske främst gäller folkbibliotek?

Sedan får man ju också, som Irma (och andra) säger, ta hänsyn till lokala förhållanden och så vidare, liksom antalet flerbandsverk och serier m.m.. En viss ledning när det gäller att uppskatta omfattningen har jag´i alla fall fått.

Tack så mycket!

Ola Hammarlund
bibliotekarie/arkivarie
Skansen, Kulturhistoriska avd.