Subject: Bibliotek med samlingar om spel
From: Sören Lindström <[log in to unmask]>
Date:Wed, 24 Apr 2002 09:38:16 +0200

Finns det något bibliotek med samlingar om spel, främst ur kulturhistorisk synvinkel?

Jag tänker  på tankespelet go, ett spel som i Japan, Kina och Korea har ungefär samma ställning som schack i västvärlden.

Jag undrar därför att det kommit en italiensk bok ("Pietre e Pilastri" av Franco Pratesi)  om spelets väg till Europa och Italien - från 1600-talet till nutid. Författaren vill skänka ett exemplar till ett svenskt bibliotek.

Med vänlig hälsning

Sören Lindström