Subject: lösomslag
From: Mats Dahlstrom <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Dec 2001 09:07:56 +0100

Bästa alla,

På den bokhistoriskt orienterade diskussionslistan SHARP-L förs just nu ett samtal om biblioteks förhållningssätt till lösomslag ("dust jacket / dust wrapper"), och jag påminns därför om att ställa en fråga jag redan tidigare funderat på att tillställa BIBLIST:

Vad jag förstår är det mer regel än undantag att biblioteken gör sig av med tryckta lösomslag - flikar och allt. Somliga klistrar dock in delar av lösomslaget på insidan av bokpärmarna.
Min fråga är därför: Arbetar något bibliotek med rutinen att konsekvent spara lösomslagen och arkivera dessa? Om så, efter vilka principer ordnas en sådan samling? Känner ngn bokhistoriskt bevandrad själ till om ngn studie företagits i Norden betr. just lösomslagens öde (jag vet att DuRietz kort behandlat lösomslag samt att amerikanen Tanselle skrivit en längre studie 1971)?
(och i förlängningen: Kan / bör lösomslag sparas meningsfullt på ett sådant systematiskt vis?)

Svara gärna offlist om ni inte anser informationen vara av allmänintresse.

/ Mats D
Mats Dahlström, [log in to unmask], +46 33 16 44 21, http://www.adm.hb.se/personal/mad/
Dept of Library and Info Science, Univ. coll. Borås and Univ. Gothenburg, Sweden
"Every decoding is another encoding" (Morris Zapp)