Subject: Re: inbjudan (ang.TLS Väst kurs om bl a KVK)
From: Mattias Brundell <[log in to unmask]>
Date:Fri, 19 Oct 2001 12:21:58 +0200

Hej! Jag tänkte bara meddela att KVK i princip inte bygger på z39.50, utan
på ett egenutvecklat CGI-program (även om man har kompletterat den med
z39.50 teknik under senare år).

Jfr. i detta hänseende utförlig teknisk informatiom i RZ-News, Heft
September 96 ("Neue Dienstleistung im World Wide Web:
Karlsruher Virtueller Katalog") av Uwe Dierolf och Michael Mönnich vid
Karlsruhes universitetsbibliotek, särskilt avsnitten: "Konzept des
Karlsruher Virtuellen Kataloges (KVK)" samt "Virtueller Katalog als
Alternative zu Normschnittstellen". Artikeln finns tillgänglig på:

http://www.uni-karlsruhe.de/Uni/RZ/Schriften/RZ-News/96/Sep/#kvk)

Den kompletteras i viktiga avseenden av en färsk artikel ("KVK : a meta
catalogue for libraries") av Michael Mönnich i High Energy Physics Webzine
Issue 2, October -00. Den finns tillgänglig på:

Adressen är: http://library.cern.ch/HEPLW/2/papers/4/

KVK är f ö verkligen ett fantastiskt bra beläggningshjälpmedel och fungerar
även som ett bra katalogiseringsstöd när det gäller utländska titlar som
saknas i Libris utländska kataloginformation.

Hälsningar, Mattias Brundell
            Tekniska museet
            Biblioteket