Subject: Re: Plagiering
From: Susanna Broms <[log in to unmask]>
Date:Mon, 29 Oct 2001 14:25:13 +0100

Till Ingrid och alla BIBLISTARE.

Undertecknad tar mig friheten att svara på denna fråga och svaret är
upphovsrättslagen, eller lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och
konstnärliga verk, som är dess fulla namn. Hela lagtexten finner man på lång
länk hos Rixlex eller via BIBSAM:s webbsida:

http://www.kb.se/bibsam/juridik/lag/grund.htm

Till er alla vill jag rikta en uppmaning att göra klart för eleverna att det
verkligen är ett brott att stjäla andras arbeten. Jag känner till ett fall
där en student inte fick ut sitt slutbetyg efter att man kommit på att en
avgörande uppsats var till största delen snodd.

Vänliga hälsningar

Susanna Broms

P.S. För dem som är litet mer ömhjärtade än jag, kan jag berätta att det
löste sig för studenten så småningom. D.S.

--

Susanna Broms, verksjurist
BIBSAM - Kungl. bibliotekets avdelning för nationell samordning och

E-post: [log in to unmask]
Telefon: 08-463 44 09; mobiltelefon: 073-917 33 60; telefax: 08-463 42 74