Ang: Nobelpriset i litteratur 2000

Miguel Benito <[log in to unmask]>

Fri, 13 Oct 2000 09:25:51 +0100

text/plain

Det intressanta i Biblist i diskussionen om nobelpriset är inte vem som borde eller inte borde fått priset. Jag håller med om att detta kan lika gärna lämnas till ett annat forum.

Dessvärre visade sig i flera av inläggen en klar antiintellektualism och skulle säga förakt mot andra kulturer. Erica Lodman, t.ex. skriver: "Jag tänker aldrig läsa hans böcker".

Jag är glad att ytterligare en företrädare för annan kultur
ansetts värdig nobelpriset.

Att han dessutom är invandrare känns bra, när man allt ofta hör att invandrarförfattare är sådana som inte kan skriva. Immigrant-institutet har en lista på 13 nobelpristagare (i morgon kompletteras med Gao) som var invandrare (inte dåligt rent statistikt - t..o.m. en invandrare bosatt i Sverige fick nobelpriset 1966).
Se: http://www.immi.se/kultur/nobel.htm

Hälsningar

Miguel Benito
Immigrant-institutet