Ang: Nobelpriset i litteratur 2000

Inger Söderman <[log in to unmask]>

Thu, 12 Oct 2000 15:33:33 +0100

text/plain

Vem, som egentligen är mest meriterad för att få Nobelpriset lägger jag mig inte i, men vill någon upplysa en okunnig bibliotekarie om namnet: I pressreleasen står det Gao Xingjian, varav jag drar slutsatsen att Gao är förnamnet. Men när man tittar i vår katalog och i Libris, står Gao , Xingjian: alltså är Gao efternamn. Kan någon klok kännare av kinesiska namnformer förklara för mig, hur kinesiska namn är uppbyggda och vad denne författare egentligen heter!!??
Hälsningar

Inger M Söderman
Bibliotekarie
Hogskolan i Borås
S501 90 BORÅS

Tel 033- 16 43 25
Fax 033- 16 40 04
e-mail: [log in to unmask]

Nobelpriset i litteratur år 2000

Gao Xingjian

Nobelpriset i litteratur år 2000 går till den kinesiskspråkige författaren Gao Xingjian

"för ett verk av universell giltighet, bitter insikt och språklig sinnrikhet, som öppnat nya vägar för kinesisk romankonst och dramatik".

Ytterligare information: www.svenskaakademien.se

www.nobel.se

Varma hälsningar

Karl Isaksson