Re: Research på Nätet

Tove Kjellander <[log in to unmask]>

Fri, 6 Oct 2000 11:30:13 +0200

text/plain

För mycket och för lite skämmer allt!
Lars Iselid är verkligen ingen dåre som tycker att man ska använda bibliotekets
böcker i första hand. Vad man änvänder först beror till stor del på tillfällig
geografisk placering.
Råkar man sitta framför en uppkopplad dator så söker man på nätet, sitter man
och
fikar i sitt eget vardagsrum kollar man Bonniers lexikon, eller något annat
först.
Men det ena förskjuter ju inte det andra.
Och..... det viktigaste av allt! KÄLLKRITIK!
Oftast behöver man inte vara speciellt källkritisk när det gäller gängse
uppslagsverk och encyklopedier, men hur är det med den information vi hitar på
nätet?
Jag har själv lyckats hitta information som har varit bort i natten fel. Ett
exempel:
En italiensk tidskrift som verkade vara seriös, men man hade blandat ihop två
olika
gubbar från olika århundraden så att det blivit en röra utan like. Vem kollar
sådant?
I många fall krävs specialkunskaper för att granska den information man hämtar
från
nätet. Vilken 12-åring har det? Självklart sitter personer som håller på med
uppsatser och avhandlingar, inne med massor av specialkunskaper i sitt ämne,
men hur stor del av befolkningen utgör dessa?
Hälsn Tove Kjellander

Lars Iselid wrote:

> Kära BIBLIST:are!
>
> Följande står att läsa i Internetworld nr 7 september 2000 s. 44-9:
>
> "Research på Nätet" av Urban Lindstedt
>
> "Endast en dåre struntar i nätet när han ska samla fakta. En grundlig
> research för en uppsats, artikel eller skrivelse behöver bara ta en timme
> på webben. Sedan är det inget som hindrar dig att tillbringa några dagar på
> ett bibliotek också."
>
> Är jag en dåre om jag rekommenderar mina låntagare att använda bibliotekets
> böcker, tidskrifter och databaser i första hand istället för Internet?
>
> Lars Iselid
> [...]

Tove Kjellander
Bibliotekarie
Kungliga Biblioteket
Enheten för bibliografisk utveckling
och samordning
telefon 0587-50025
eller telefon + fax 0587-50012
e-post: [log in to unmask]
http://www.kb.se/bus/bus.htm
http://www.microform.se/toan
Snigelpostadress: Lobacken, Östanbergshyttan
713 91 NORA