Re: Metacrawler

Lars Iselid <[log in to unmask]>

Tue, 24 Oct 2000 15:46:53 +0200

text/plain

At 10:58 AM 10/23/00 +0100, you wrote:
>Hej!
>
>Jag har en liten fråga om sökmaskiner. Varför får man så få träffar
>i Metacrawler? Den söker ju igenom flera sökmaskiner samtidigt. Gör
>den något urval? För om man t ex bara söker i Evreka så får man många
>fler träffar.
>
>Tack på förhand!
>
>Vänliga hälsningar
>Anne Mobark, bibliotekarie Tensta gymnasium

Hej!

De flesta metasöktjänster presenterar högst topp-tio från respektive
söktjänst. Vissa tillåter att man ändrar grundinställningen så att man får
topp 30 exempelvis, som tidigare nämnts. Undersökningar visar trots allt
att användare av söktjänster inte tittar på fler än 10-20 första träffarna.
    Därför rekommenderar jag metasöktjänsten: Ixquick
http://www.ixquick.com/
Den jämför topp-tio mellan olika söktjänster och rankar efter antalet träffar.
Vad som är viktigt att komma ihåg, bland mycket annat, är att många
metasöktjänster inte söker i Northern Light som har en av webbens största
index. Just nu den 3:e största enligt Greg Notess:
http://searchengineshowdown.com/stats/sizeest.shtml
Följande metasöktjänster söker även i Northern Light:
http://www.surfwax.com/
http://www.metor.com/
http://www.express.infoseek.com/

Lars Iselid
Vårdbiblioteket, Umeå UB.
Medical Library, Umeå University Library.