Minns ni EULER?

Doyle Colm <[log in to unmask]>

Tue, 24 Oct 2000 15:25:57 +0200

text/plain

Hej på er alla,

För drygt ett år sedan skickades information ut till BIBLIST om
EULER-projektet. Jag kan tänka mig att en del av er kan vara intresserade av
att veta vad som har hänt sedan.

EULER (European Libraries and Electronic Resources in Mathematical Sciences)
ett EU-finansierat projekt inom området "Telematics for Libraries" har nu
avslutats. NetLab (Lunds universitetsbiblioteks utvecklingsavdelning)
tillsammans med 7 europeiska partners utvecklade en demonstrator för att ge
tillgång till nätbaserade matematikresurser. Med hjälp av standarder som
Z39.50 och Dublin Core har heterogena resurstyper som bibliotekskataloger,
preprintdatabaser, fulltextartiklar och webbsidor integrerats och gjorts
sökbara under ett sökgränssnitt.

Ni som vill veta mera eller testa tjänsten är välkomna att besöka följande
sidor

The EULER Engine Demonstrator
http://euler.lub.lu.se/engine/engine.html

The Euler Service - an introduction
http://euler.lub.lu.se/engine/help.html.en

EULER - at NetLab (med länkar till projektrapporter)
http://www.lub.lu.se/EULER/

EULER Project home page
http://www.emis.de/projects/EULER/

mvh
Colm Doyle

Colm Doyle, LUB Netlab email: [log in to unmask]
Lund University Library tel: + 46 46 222 93 70
Development Department fax: + 46 46 222 36 82