Re: Metacrawler

Robin Fortelius <[log in to unmask]>

Tue, 24 Oct 2000 16:21:58 +0300

text/plain

Det har förekommit relativt uttömmande svar kring frågan som Anne Mobark
ställde kring Metacrawler.

Visserligen går det att utvidga antalet träffar per söktjänst till 30 i
formuläret för avancerad sökning. Det finns problem med de sammanställda
söktjänsterna, så som de framförs hos Searchengine Showdown. Och det lönar
sig i de flesta fall att gå till de separata sökmaskinerna och göra
sökningarna i flera av dem, inte bara i Inktomis databaser.

Men: sökmaskinerna bygger ju på automatisk indexering Om jag har förstått
rätt har de automatiska indexeringsprogrammen ännu inte uppnått samma
tillförlitlighet som redaktionerna för virtuella bibliotek och ämnesindex.
Med andra ord skall man veta vad man söker och formulera frågeställningen i
tämligen exakta sökvillkor, och tillämpa möjligast många avgränsningar för
att nå ett tillfredsställande sökresultat via en sökmaskin. Dessutom skall
man vara kapabel att värdera källan.

Så det handlar väl inte endast om mängden sökresultat, utan också om antalet
relevanta sökträffar och kvalitetsbedömning? de mest tillfredsställande
sökresultaten nås eventuellt via ämnesindex, t.ex. de som följer en adekvat
innehållsbeskrivning enligt Dublin Core eller Nordic Metadata.

Det här sett ur folkbibliotekssynpunkt där alla anlitare inte alltid är så
väldigt väl insatta i de ämnen de vill ha information om.

Robin Fortelius
Planerare / Suunnittelija
Finländska folkbibliotekens webbtjänster - Folkbiblioteken.fi /
Yleisten kirjastojen verkkopalvelut - Kirjastot.fi
Stora Robertsg. 20 - 22 / Iso Roobertink. 20 - 22
00120 Helsingfors / Helsinki
tfn: +358 (0)9 31 08 52 82
mobil: (+358 0)50 549 22 61
fax: (+358 0)9 31 08 52 83